ONTWIKKELEN IN EEN GROENE OMGEVING

Je begint met leren vanaf je geboorte, om er vervolgens je hele leven mee door te gaan. Want hoe oud je ook bent, je bent nooit uitgeleerd. Dit principe noemen we een leven lang ontwikkelen. Onder de juiste omstandigheden leer je het beste. Benieuwd hoe je deze kunt creëren? We vertellen je er in dit blog alles over.

Leven Lang Ontwikkelen

De Rijksoverheid vindt het van groot belang dat mensen zich een leven lang ontwikkelen. De economie blijft wendbaar en werkenden veranderen steeds makkelijker van sector. Daarom stimuleert de overheid mensen te blijven leren, maar dit proces begint op school.

Een gezonde werkplek moet aan een aantal normen voldoen. Denk hierbij aan een ergonomische bureaustoel, een gezond binnenklimaat en voldoende lichtinval. Maar dat niet alleen, een gezonde werkplek moet inspireren én motiveren. Je komt immers niet voor niets naar kantoor, maar voor de prettige werksfeer en je leuke collega’s.

Begin bij de jeugd

Het leven van kinderen en jongeren bestaat grotendeels uit leren. Onderwijsinstellingen spelen in op de steeds sneller veranderende arbeidsmarkt. Het gaat tegenwoordig niet alleen over je diploma’s, maar ook over welke vaardigheden, competenties en kennis die je meebrengt.

Ook bij onderwijsinstelling Yuverta zetten ze zich in voor een Leven Lang Ontwikkelen. Heidi Kamerling, werkzaam bij Yuverta in verschillende functies, geeft aan: ‘Om zo veel mogelijk te leren is het essentieel dat mensen zich op hun gemak voelen. Mentale gezondheid wordt daarom steeds belangrijker binnen onderwijsinstellingen. De belangrijkste vraag voor onderwijsinstellingen is daarom: ‘Hoe zorg je voor een fijne omgeving waar ontwikkeling gestimuleerd wordt?’

Groen kinderdagverblijf plant in pot hangschalen

Groen kinderdagverblijf plant in pot hangschalen

Een groene leeromgeving werkt

Een belangrijke stap lijkt dus het optimaliseren van de leeromgeving: een actie die nog vaak vergeten wordt. En dat is zonde. Kleine veranderingen maken een leeromgeving al snel gezonder. Maar hoe begin je?

Wij weten het antwoord wel: met planten natuurlijk! Wie investeert in het groene domein, doet ontzettend veel voor de gezondheid van zowel leerlingen als docenten. Elk mens, jong en oud, heeft de behoefte om zich te verbinden met de natuur. Dit zit in ons dna en is een oerdrift, maar in de huidige maatschappij brengen we steeds meer tijd binnen door.

Onderzoek van Dr. Jolanda Maas, gedragswetenschapper en senior onderzoeker aan de Vrije Universiteit Amsterdam, toont aan dat een groene leefomgeving kan bijdragen aan de fysieke, sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling van kinderen. Maas: ‘Door toenemende verstedelijking, bezorgde ouders en de toename van moderne media komen kinderen tegenwoordig beduidend minder vaak in contact met groen dan onze ouders of grootouders. ‘Mijn missie is om op basis van mijn onderzoekskennis een breder bewustzijn te creëren voor de kracht van groen voor de ontwikkeling van kinderen.’

Kinderen brengen veel tijd op school door waar ze verwacht worden de hele dag te leren. Het groener maken van de schoolomgeving kan het cognitief functioneren van kinderen ondersteunen. Dit is onderzocht (Van den Berg, Wesselius, Maas e.a., 2017) op twee Nederlandse basisscholen. 170 kinderen deden mee aan het onderzoek waar klaslokalen werden verdeeld in lokalen mét en zonder groene wand. De kinderen uit de lokalen met een plantenwand scoorden aanzienlijk beter op een test voor selectieve aandacht.

Groene leeromgeving Moswand interieurbeplanting palm Behoefte aan groen op school

Onze behoefte aan natuur wordt lang niet altijd vervuld. Dit kan een negatieve invloed hebben op zowel de fysieke als mentale gezondheid. Een groene ruimte zorgt onder meer voor een gezonde luchtvochtigheid en meer concentratie. En dat leidt tot gelukkige leerlingen én betere resultaten.

De voordelen gaan zelfs een stuk verder dan dat. Contact met de natuur maakt kinderen creatiever, gezonder en socialer. Des te belangrijker dus om kinderen in een groene omgeving op te laten groeien.

Bij Yuverta zijn ze zich hier ook van bewust. Zij ervaren van dichtbij het effect van planten op leerlingen. Kamerling: ‘Natuur vangt prikkels op in plaats van dat het ze genereert. Het gevolg? Rust, structuur en focus’.

Biophilic interieur

Er zijn talloze manieren om buiten naar binnen te halen en in de behoefte aan verbinding met de natuur te voorzien. Bijvoorbeeld door het toepassen van biophilic design. Iedereen heeft baat bij een biophilic interieur, maar het brein van kinderen is volop in ontwikkeling en erg beïnvloedbaar. Daarom is het slim om de plek waar zij het meeste tijd doorbrengen groener te maken, oftewel de school en het klaslokaal.

Groene leeromgeving MBO Utrecht moswand roomdivider

Groene leeromgeving MBO Utrecht moswand roomdivider

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van een biophilic interieurontwerp in leeromgevingen? Of wil je meer weten over planten op school en in de klas? Laat het ons weten!