Humor en vertrouwen – Nieuwkoop Europe en Hoogendoorn Projectbeplanting 

Vertrouwen, humor en een goed gevoel. Dat zijn de woorden die Arno van Nieuwkoop Europe gebruikt als hij praat over de samenwerking met Hoogendoorn Projectbeplanting. Nu we 40 jaar bestaan, blikken we samen met Arno terug én vooruit. En dat doet hij met een grote glimlach. “Jan Hoogendoorn, de oprichter van Hoogendoorn Projectbeplanting, was altijd in voor een grap. Humor was typerend voor de samenwerking met hem.”  

Kwekerij hydrocultuur planten

De samenwerking tussen Nieuwkoop en Hoogendoorn gaat al decennia terug. “We bestaan zelf ook ongeveer 40 jaar. Jan was er vanaf het begin bij. Hij hoorde bij onze eerste klanten,” vertelt Arno. Inmiddels is de samenwerking meegegroeid met de bedrijven. Waar Nieuwkoop pionierde met de inkoop van hydrocultuur, was Hoogendoorn er als eerste bij om die innovatie toe te passen in projecten. “Zij doen nog steeds álles op hydrocultuur. Dat maakt ze uniek. En voor ons is dat natuurlijk heel waardevol.” 

Toen Jan het stokje overdroeg aan zijn zoons Jelle en Hidde, veranderde er veel – maar ook weer niet. “Je zag ineens een enorme groeispurt. Drie keer verhuizen in een paar jaar, en volgens mij wordt het huidige pand alweer te klein,” lacht Arno. “Maar de band, die bleef hetzelfde. Jelle en Hidde zijn net als hun vader: makkelijk en toegankelijk. En ze houden van een geintje. Dat werkt gewoon prettig.” 

Ook het team eromheen groeide mee. “Het contact loopt nu veel via Iris. Die regelt alles, echt ongelofelijk wat zij in korte tijd voor elkaar krijgt. Het voelt gewoon als een fijn clubje mensen waar je graag mee werkt,” vertelt Arno. 

Hoogendoorn bestelt direct via het Nieuwkoop-portaal. Vertrouwen is daarbij het sleutelwoord. “Wat ze bestellen, dat leveren wij. En als er een keer iets niet goed is, dan lossen we het op. Geen discussie. Daar is de relatie te goed voor.” 

Wat Arno het mooiste vindt? “Dat je elkaar echt ziet groeien. En dat je daar onderdeel van mag zijn. We hebben hier allemaal onze eigen klantenportefeuille. Hoogendoorn is één van mijn grootste klanten. Daar ben ik gewoon trots op.” 

De toekomst? Die is lastig te voorspellen in een wereld die constant verandert. Maar de basis is sterk. “Planten zijn en blijven een luxeproduct. Maar ze maken wel echt het verschil in een ruimte. En Hoogendoorn weet als geen ander hoe je dat moet doen. Met visie, gevoel voor sfeer én oog voor kwaliteit.” 

Daar sluit Jelle zich volledig bij aan. “Voor ons draait het om meer dan alleen groen leveren,” zegt hij. “We willen met onze beplanting écht bijdragen aan het welzijn van mensen én de uitstraling van een ruimte. Of het nu gaat om een kantoor, zorginstelling of onderwijsinstelling: wij kijken altijd naar de functie van de ruimte en hoe planten daar harmonie in kunnen brengen. Onze kracht zit in maatwerk, kwaliteit en het persoonlijke contact.” 

Duurzaamheid speelt daarbij een steeds grotere rol, vertelt Jelle. “We willen niet alleen mooie projecten realiseren, maar ook verantwoorde keuzes maken. Dat zit hem in herbruikbare materialen en een lange levensduur van planten.” 

En de humor? Die blijft gelukkig ook. “Of het nou Jan was of Jelle en Hidde, een telefoontje met Hoogendoorn is altijd gezellig. Zakelijk én menselijk, ” vertelt Arno afsluitend.